Jazykové verze

cz | en

Vyhledávání


pomocí Google

Kontaktní info

OU Ratměřice
Ratměřice 72
25703 Jankov
IČ: 00473481
DIČ: CZ 00473481
Jsme plátci DPH

Telefon: 317833321
Fax: 317833289
E-mail: obec@ratmerice.cz
Bankovní spojení: 31723121/0100

Úřední hodiny:
Středa a pátek
16.00 - 18.00 hod.

Starosta:
Mgr. Viktor Liška
starosta@ratmerice.cz
Telefon: 776580584

Mikroregion

Obec Ratměřice je členem svazku obcí nazvaným Mikroregion Džbány. Mikroregion je složen ze sedmi obcí a dvou měst jižní části Středočeského kraje.

www.mikroregiondzbany.cz

Titulní strana »

Galerie na plotě 2019

23.07.2019

Také pro letošní léto Vladimír Vondrejs vyzdobil svou Galerii na plotě a vedle tradičních tenzegritů vás zve na výstavku tři cyklů kreseb formátu A3. První z nich má název Sumo sumárum a zachycuje japonský zápas sumo, další napodobuje holandského grafika a malíře Eschera a třetí okruh děl je inspirován sbírkou děl tzv. konstruktivistů a zabývá se iluzí bílé čáry. 
Více o galerii a inspiracích V. Vondrejse se dozvíte v pokračování článku.

„Ratměřické ptáčkoviny“ letos zahajují později

 

Tento rok jsme dorazili do Ratměřic až na sklonku jara, protože jsme měli dlouhodobě plánované povinnosti v Praze. Proto ten odklad zahájení výstavy v naší Galerii na plotě. Na začátku června jsme však konečně instalaci prakticky dokončili.  Na pozadí tradičních tenzegritů jsou letos vystaveny tři cykly kreseb formátu A3.

 

V prvním se věnuji, světe div se, něčemu velmi vzdálenému naší vísce. Je to japonský zápas obrů zvaný sumo, se kterým mne pojí japonská manželka mého syna. Masami je takovou fanynkou tohoto sportu, že mi nelení zavolat před každým mezinárodním mistrovstvím sumo a sdělit mi, kde na internetu naleznu přímé přenosy všech zápasů sumo v obří japonské aréně. A tak jsem i já propadl této zábavě a usedám s tužkou a čtvrtkou ke svému počítači, abych navíc začerstva zachycoval prchavé záblesky krkolomných srážek kolosů nad sto a někdy dokonce nad dvě stě kilo živé váhy, kteří většinou během několika minut končí utkání tím, že jeden musí z kola ven, anebo je donucen dotknout se jinak než chodidlem země uvnitř kruhu. Kdo se tomu vyhne déle, ten vyhrává a dočká se bouřlivých ovací arény naplněné k prasknutí.  Bleskové pohyby, obrovské nasazení síly a soustředění. To vše je vidět na bojujících tělech, od kterých by nikdo neočekával pohyby rychlejší než u šneků. Utkání je zahaleno do mnoha tajemných zvyklostí, náznaků a symbolických aktů před i po ukončení střetu jednotlivých mistrů, kteří doslova přetékají masem i tukem, neboť hmotnost tu hraje také důležitou roli. Drobeček pod sto kilo by si s těmi balvany ani neškrtl. „Sumo sumarum“, tak se nabízený cyklus deseti obrázků jmenuje, zachycuje „sumáky“ uprostřed jejich akcí. „Sumáci“ mi prostě učarovali. Sumo považuji za něco mezi útokem, obětí, objetím a dobrým vtipem a nedivím se popularitě tohoto sportu u Japonců, kteří jsou známí svou pověstnou křehkostí zjevu a nesmírnou uctivostí kontrastující s drsným chování jimi obdivovaných obrů.

 

Druhý cyklus zahajuje novou tradici. Zatímco dříve jsem v „Ptáčkovinách“ představoval občas různé své kamarády výtvarníky, od tohoto roku jsem se rozhodl „uvádět“ špičkové, světové výtvarníky, kteří mne nějak zaujali. Protože však mi miliony dolarů na koupi jejich děl a na pojištění jejich předvedení na plotě naší zahrady, bohužel, schází, rozhodl jsem se nakreslit obrázky v jejich stylu, udělat jakési přibližné plagiáty, lišící se však od konkrétních děl alespoň trošku, ale zato prokazatelně, i když by to možná některý neodborník těžko rozeznal. Tímto rozhodnutím zabiji dvě mouchy jednou ranou. Realizuji představení mistrů tak, jako když někdo imituje třeba našeho prezidenta, anebo Karla Gota a navíc se, doufám, také něco naučím stylem, který byl v minulosti běžně používán výtvarníky-učni pečlivě napodobujícími své učitele. Pro tento rok jsem si vybral holandského malíře a grafika Eschera, který se podobně jako já pohybuje na rozhraní mezi uměním a vědou. Je uznáván mineralogy, neboť údajně objevil krystalografické grupy nezávisle na nich a navíc s radostí provokuje fyziky např. svými iluzemi perpeta mobile. Escher je svou proslulostí řazen odborníky mezi Bacha v muzice a Goedela ve filozofii. Sdílí s nimi totiž řadu myšlenkových paralel.

 

Třetí okruh vyplynul z mého loňského náhodného a poněkud nepatřičného vstupu mezi kunsthistoriky, kteří napsali knihu v české a anglické mutaci o sbírce děl tzv. konstruktivistů vystavených loni u příležitosti filmového festivalu v Karlových Varech. Editorkou knihy jsem byl vyzván, abych se vyjádřil ke skupině děl jako přírodovědec-neodborník v teorii umění, že by to prý mohlo být zajímavé. A já jsem vábení nakonec s notnými obavami podlehl. Napsal jsem článek „Čarování s čarami“, který mne donutil prohlédnout si díla mnoha našich i světových konstruktivistů, kteří povýšili čáry na své ústřední objekty. Přitom jsem si všiml, že mezi nimi nebyl ani jeden výtvarník, který by se zabýval čarami, které na plátně či na papíře jasně vidíme, ale vlastně tam nejsou. Možná, že se divíte, o čem to vlastně mluvím, ale to nevadí. Hlavně že věříte, že něco takového může existovat a jste zvědaví, jak je to možné. Iluze bílé čáry, resp. plochy ve výtvarném umění je totiž tématem, kterým se zabývám právě v třetím cyklu. Tak se přijďte podívat do naší „Galerie na plotě“ zahrady chalupy Ratměřice 33 a tam zjistíte, jak takové čáry s čarami vypadají.

 Výstava potrvá do konce léta tohoto roku. Jako obvykle lze očekávat obměnu a přídavky u příležitosti „Ratměřické fontány“, kdy každý účastník musí projít naší galerií.

 Letos budu pořádat společně s Janem Peštou a skupinou žáků, které jsem učil malovat obrazy podle zjevení podobných těm, s jakými se setkáváme v oblacích na letní obloze, ještě výstavu obrazů v „Galerii Bernarda Bolzana“ v Těchobuzi u Mladé Vožice, jejíž vernisáž proběhne 3. 8. 2019 v 15 hodin.

                     Na shledání v Ratměřicích i v Těchobuzi se těší Vladimír a Zina Vondrejsovi

  

Fotografie















« Zpět